Studie om utbildningsbehov, KMH
Kulturarenan utvärderas och vidareutvecklas tillsammans med ett antal referensgrupper över hela landet. I samarbete med Kungl. Musikhögskolan i Stockholm undersöks samtidigt, i en vetenskaplig studie,
hur personal och anhöriga upplever och använder Kulturarenan som resurs i det dagliga omvårdnadsarbetet, samt
hur utbildningsbehoven bland vårdpersonal ser ut.
Utifrån studien kommer även ett utbildningsmaterial att tas fram. Forskningsprojektet finansieras av Geriatriska fonden i Uppsala.
Läs mer nedan:
Pilotstudie: Digital kulturarena som resurs i vård av äldre
All vård ska bedrivas utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Vi ser idag ett framväxande intresse inom både medicinsk, psykologisk, kulturvetenskaplig och konstnärlig forskning för fördjupad förståelse av konstens och kulturens betydelse för människans upplevelse av livskvalitet, välbefinnande och hälsa. Det finns ett behov av studier med direkt relevans för ökad livskvalitet för personer inom vård och omsorg.
Forskning med tvärvetenskaplig inriktning ger idag stöd för musik och dans som kvalitativ resurs för ökat välbefinnande i vård, omsorg och rehabilitering. I vilken mån och på vilket sätt en digital kulturarena kan användas för att främja livskvalitet och välbefinnande för äldre behöver utvärderas vetenskapligt. Det saknas idag sådana studier.
Därför genomförs i samband med introduktion av Kulturarenan en pilotstudie med kvalitativ inriktning för att undersöka hur personal och anhöriga upplever och använder Kulturarenan som resurs i det dagliga omvårdnadsarbetet.
Med ett sociokulturellt perspektiv syftar studien till att belysa och utvärdera Kulturarenans betydelse för sjuka, närstående och personal utifrån målet helhetssyn på människans behov i vården och ett friskt och sunt åldrande.
Studien innebär att samtidigt undersöka vilket utbildningsbehov som krävs för att vårdpersonal ska kunna utnyttja Kulturarenan. Vilka är utmaningarna och möjligheterna?
En vetenskapligt baserad utbildnings-och handledningsmodell kommer att utformas i nära samverkan med vårdpersonal. Fokus i handledningsmodellen ligger på existentiell hälsa och kulturupplevelser ur ett personcentrerat omvårdnadsperspektiv.
Särskilt om musik: Konkreta preciseringar av vad som faktiskt upplevs som verksamt och meningsfullt i vårdmiljön kan även belysas ur musikterapeutiskt perspektiv och ge redskap för fördjupad förståelse av olika situationer där musikupplevelser kan stödja ett omsorgsfullt existentiellt perspektiv på människan i vården.
För pilotstudien ansvarar forskare med vetenskaplig kompetens inom musikterapi och musikpedagogik på Kungl. Musikhögskolan (KMH) i Stockholm. Studien ska resultera i en rapport som tillkännages hösten 2017.
Huvudansvarig forskare:
Per-Henrik Holgersson, prefekt, fil.dr
Ingrid Hammarlund, sakkunnig musikterapi, senior lektor KMH