Göteborgs Symfoniker
Christoph Eschenbach, drigent
Få skulle nog bestrida att Beethovens femma är världens mest kända symfoni. Det inledande ödestemat känner de flesta till men här finns så mycket mer att upptäcka: en vaggande andrasats och en pampig final. Ett bättre sätt att fira Beethovens 250-årsjubileum finns inte.
Schumann skrev sin andra symfoni från pianot, i rasande takt, 1845. Den energin fullkomligt sprudlar i några av satserna men som alltid finns det också melankoliska stråk, så typiska för den plågade tonsättare som skulle sluta sitt liv på ett mentalsjukhus. Symfonikernas förste gästdirigent Christoph Eschenbach, som fyllde 80 år i februari, känner sin Beethoven och sin Schumann väl sedan han var pianospelande gosse i Breslau på 1940-talet. Han kan ösa ur ett lång livs rika erfarenheter inför detta framförande.
Program
Schumann Symfoni nr 2
Göteborgs Symfoniker
Christoph Eschenbach, drigent
I år firas Beethovens 250-årsjubileum av konserthus runt om i världen. Uppmärksammar du Beethoven på något vis?
Symfonikernas förste gästdirigent Christoph Eschenbach fyllde 80 år i februari. Hur länge jobbade du/hur länge vill du jobba?
Vilket av verken tycker du bäst om, Beethovens eller Schumanns? Varför?