Favoriter

Rutnät Genrelista

Innehåll du favoritmarkerar kommer hamna här.

Håll dig uppdaterad!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Läs vårt senaste nyhetsbrev här.

Furst Igor – 1900-talets musikaliska kameleont

50 min (akt 1) + 45 min (akt 2)

I en unik konsertföreställning får vi möta Igor Stravinsky själv på scenen genom skådespelaren Lars Svenson i en unik exposé över Stravinskys musik. Hans liv och tankar illustreras genom sopranen Susanna Andersson, violinisten Fredrik Burstedt, klarinettisten Per Johansson och pianisten Max Lörstad. Musiken hämtas från kända och mindre kända verk ur Stravinskys digra verklista. Vi får bland annat höra toner ur Historien om en soldat, Duo Concertante och Rucklarens väg. Konserten spelades in på Dunkers Kulturhus i Helsingborg i oktober 2014 i samband med musikbiennalen Music Around.


KONSERTPROGRAM

 

Introduzione ur Suite italienne
Pastorale
Danse russe ur Petrusjka
ur Souvenirs de mon enfance
ur Fyra ryska bondesånger
Faunen och herdinnan
Berceuse ur Eldfågeln
Svit från Historien om en soldat

 

PAUS

 

Sats 1 ur Violinkonsert i D-dur
Parasjas aria ur operan Mavra
Otche Nash (Fader vår)
Tre stycken för soloklarinett
Dithyramb ur Duo concertant
The Owl and the Pussycat
”No word from Tom” sopranaria ur Rucklarens väg

Stravinsky har skrivit musik som verkligen sätter känslorna i gungning. Hur fick den här musiken dig att känna?

 

 

Hur var det att se “Stravinsky själv” där på scenen, som en del av föreställningen? Ett lite annorlunda sceniskt grepp – vad tyckte du om det?

 

 

Stravinsky föddes i Ryssland, och kom så småningom till USA, i samband med andra världskriget. Han var en av de mest tongivande tonsättarna under 1900-talet. Han är känd bland annat för sina baletter Eldfågeln (1910), Petrushka (1911), och Våroffer (1913). Vad tycker du egentligen om Stravinskys musik?

Dela