Roy Anderssons reklamfilmer
6 filmer, ca 2 minuter vardera“År 1968 var den svenska reklamfilmen på väg in i en guldålder. Reklamfilm fanns endast på bio, och den var uppskattad av publiken. I slutet av 1960-talet var den svenska reklambranschen stadd i förändring, reklamen hade överlag blivit mer spännande och djärv. Andersson tillvaratog möjligheterna. När hans andra långfilm, Giliap, floppat 1975, började han att mer metodiskt syssla med reklamfilm. Intäkterna återinvesterades i en egen studio, som skulle ge oberoende. Reklamfilmandet använde han samtidigt till att utveckla sin egen estetik, allt längre bort från naturalismen. Resultatet syns i come backfilmen Sånger från andra våningen (2000), och i följande verk.
Roy Anderssons reklamfilmer var under några decennier en institution på biograferna. Filmerna var ofta gjorda i en tagning, senare även med fast kamera, och hade särpräglade aktörer. Många har blivit älskade svenska reklamfilmsklassiker; i den svenska filmhistorien förtjänar de en plats som minor classics.”
(Mårten Blomkvist, filmkritiker och författare, 2018)
Roy Andersson är en av Sveriges största och internationellt prisade filmskapare. Har du sett någon av hans filmer, t ex Giliap, Du levande, Sånger från andra våningen eller En duva satt på en gren och funderade på tillvaron? Här kan du se lite smakprov!
Flera långa scener med många människor i Anderssons filmer är gjorda i en enda tagning. Vad mera kännetecknar hans filmer tycker du?
Reklamfilmerna här bjuder på lika dråpliga relationer och karaktärer som i Anderssons långfilmer. Man roas och förfäras på samma gång, eller vad tycker du?