Favoriter

Rutnät Genrelista

Innehåll du favoritmarkerar kommer hamna här.

Håll dig uppdaterad!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Läs vårt senaste nyhetsbrev här.

ECSTATIC ENSEMBLE SJUNGER TIDIG MUSIK

ca 35 min

Ecstatic Ensembles program rör sig från gregoriansk sång, över medeltidens Hildegard av Bingen till den mest intensiva stämflätning hos exempelvis 1500-talets Orlando di Lasso eller Thomas Tallis. Vokalensemblen består av sopranerna Jeanette Köhn och Sofia Niklasson, mezzon/alten Malena Ernman, tenoren Leif Aruhn-Solén, barytonen Hans-Peter Nee och basen Gustav Nordlander. Vi hör även Jonas Nordberg på lutor och Daniel Holst på viola da gamba.

 

 

Musiken tar oss genom olika delar av det förflutna Europa, där tyngdpunkten ligger på renässansen: 1500-tal och tidigt 1600-tal. Det här är musik som kan upplevas på olika sätt: det meditativa är huvudsaken för en lyssnare, medan det för en annan är det sirligt konstfulla som fascinerar i den flerstämmiga sången.

 

 

Här finns också musikalisk lekfullhet, som hos spanske Juan del Encina eller franske Pierre Passerau. Något liknande kan sägas om schweiziske Ludwig Senfl, som i det tidiga 1500-talet ansågs vara den tyskspråkiga världens kanske allra främste tonsättare – vilket anas när musiken låter rösterna virtuost studsa mot varandra.

 

 

Vidare möter man oändlig skönhet och förtröstan hos exempelvis Gregorius Allegri i det tidiga 1600-talets Italien: hans Miserere, mei Deus har väl närmast blivit sinnebilden för renässansens kyrkliga musik. I Italien anas även hur det musikdramatiska tar form – för det är operakonstens födelse som ljuder hos Claudio Monteverdi.

 

Text och bild: Stockholms Konserthus

Hur upplevde du denna konsertupplevelse?

 

Musiken i konserten kommer från främst från 1500-talet. Vilka tror du fick höra den här musiken då?

 

När många sjunger tillsammans händer något speciellt, eller vad tycker du? Vad händer?

Dela